Staż z urzędu pracy – na czym polega?
Na start

Staż z urzędu pracy – na czym polega?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Nie możesz znaleźć zatrudnienia i zastanawiasz się nad podjęciem stażu z urzędu pracy? Sprawdź, na czym on polega oraz jakie ograniczenia i obowiązki się z nim wiążą.

Czym jest staż? 

To forma zatrudnienia, która ma za zadanie pomóc bezrobotnemu w zdobyciu doświadczenia i umiejętności potrzebnych do wykonywania zawodu. Podczas trwania stażu masz więc okazję nauczyć się czegoś nowego, podnieść kwalifikacje i zwiększyć swoją szansę na zaistnienie na rynku pracy. Staże organizowane są przez urząd, dzięki czemu nie płaci za nie pracodawca, a jeden z przeznaczonych do tego funduszy. 

Warunki przyjęcia na staż

Aby zostać skierowanym na staż, zarejestruj się jako bezrobotny i wypełnij specjalny wniosek, do którego możesz dołączyć swoje CV. Kolejny krok leży już po stronie pracownika urzędu. Jeśli znajdzie on stanowisko zgodne z Twoim wykształceniem, przedstawi Ci je na kolejnej zaplanowanej wizycie. Wówczas będziesz mógł/mogła rozpocząć staż w zaproponowanym miejscu. 

Oczywiście nie musisz godzić się na przedstawioną propozycję, jednak taka rezygnacja wymaga konkretnego uargumentowania. W innym przypadku odmowa grozi skreśleniem z listy bezrobotnych.

A co w momencie, w którym urząd nie ma do zaoferowania żadnych odpowiednich staży? Wtedy możesz samodzielnie znaleźć pracodawcę chętnego do podjęcia takiej formy współpracy i poinformować o tym UP. To bardzo dobre rozwiązanie – po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku rozpoczniesz pracę w miejscu, które spełnia Twoje oczekiwania.

Czas trwania stażu i wynagrodzenie 

Staże z urzędu pracy trwają więcej niż 3 miesiące, ale mniej niż rok. Skorzystać z nich mogą wszyscy bezrobotni, jednak są pewne ograniczenia. Przykładowo, tylko osobom do 30. roku życia należy się staż 12-miesięczny, co jest związane z programem „Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy”.

Wynagrodzenie (tzw. stypendium) wynosi 120% zasiłku dla bezrobotnych, w 2022 roku wynosi 1488,96 zł brutto = 1169,20 zł netto. Do tego możesz ubiegać się o bon stażowy – jednorazową wypłatę o wysokości 1500 zł, pod warunkiem, że:

  • masz mniej niż 30 lat,
  • staż będzie trwał 6 miesięcy,
  • po jego zakończeniu firma zatrudni Cię na minimum pół roku.

Jeżeli zaś dojeżdżasz do pracy (np. jej siedziba znajduje się w innym mieście), należy Ci się pół roku dodatkowego świadczenia, które nie wynosi więcej niż 100 zł miesięcznie. Ma ono pokrywać dodatkowe koszty.

Co jeszcze warto wiedzieć? 

Decydując się na podjęcie stażu z urzędu pracy, pamiętaj o kilku bardzo ważnych kwestiach. Przede wszystkim o formalnościach – na czas wypełniaj listę obecności, a na koniec przedstaw sprawozdanie. Ważną kwestią jest również formalność takiej formy zatrudnienia. Na szczęście wlicza się ona do emerytury, a po każdych 30 dniach pracy przysługują Ci 2 dni wolne. 

Pozostałe kwestie, które warto mieć na uwadze:

  • za zwolnienie lekarskie otrzymasz pełne stypendium,
  • w dowolnym momencie możesz zrezygnować z odbywania stażu,
  • Twój dzień pracy będzie trwał maksymalnie 8 godzin,
  • masz możliwość odbycia więcej niż jednego stażu, ale u różnych pracodawców.

Taka forma aktywizacji bezrobotnych z pewnością jest ciekawym sposobem na poszerzenie własnych kwalifikacji. Jeśli więc masz pewność, że utrzymasz się z oferowanej przez urząd kwoty – spróbuj swoich sił!

Zdj. główne: Scott Graham/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*