poniedziałek, 29 listopada, 2021

Każdy przedsiębiorca będzie w końcu musiał się zająć zatrudnianiem pracowników. Najlepiej byłoby, gdyby byli to ludzie odpowiedzialni i zaangażowani. Niestety sprawy nie zawsze idą zgodnie z planem. Kandydat, który na rozmowie rekrutacyjnej wydawał się być idealny, z biegiem czasu może stracić motywację do pracy.

Warto wiedzieć, że ludzie z natury nie lubią się przemęczać. Mózg zawsze wybierze łatwiejszą drogę przetrwania kolejnego dnia. Chyba że trudniejsza droga jest ciekawsza. I tutaj dochodzimy do najważniejszej kwestii: leniwy pracownik to w większości przypadków pracownik znudzony, zmęczony albo zestresowany.

Kara czy nagroda?

Istnieją dwa główne sposoby motywowania: motywowanie pozytywne, czyli nagradzanie za zrealizowane zadania, oraz motywowanie negatywne, czyli system kar za uchybienia. Oba systemy będą skuteczne, ale nie można ich stosować zamiennie. Długotrwałe stosowanie metody upominania podwładnego i wywoływania na nim presji w konsekwencji doprowadzą go do pracy w permanentnym stresie, a to nie będzie korzystne dla żadnej ze stron. Najlepszą metodą jest połączenie obu sposobów: na co dzień motywujemy pracownika pozytywnie, a w przypadku dużego zaniechania z jego strony – upominamy.

Bardzo istotne jest wyznaczenie granic. Najgorszą strategią jest brak rozmowy, obrażanie się, oskarżanie leniwego pracownika wśród innych pracowników czy jakiekolwiek niedopowiedzenia. Szczera rozmowa to klucz do rozwiązania problemu. Zasadą skutecznego motywowania jest dostosowanie tego procesu do oczekiwań danej osoby.

Co motywuje?

Według ankiet najczęściej wymienianym motywatorem pracy są pieniądze. Zarobki powinny być adekwatne do pracy włożonej przez danego pracownika. Ważne są też szacunek, prestiż, dostosowanie odpowiednich zadań do danego stanowiska pracy. Warto też zwrócić uwagę na przyjazną atmosferę w zespole. Pracownik powinien mieć możliwość wyrażania swojej opinii, robienia błędów i zadawania pytań. Osoba, która boi się popełnić błąd, często w ogóle nie będzie w stanie podjąć się danego zadania! Kolejnym ważnym motywatorem będą bogate pakiety socjalne – sportowe i opieka medyczna oraz możliwość rozwoju osobistego i zawodowego na szkoleniach i kursach.

Jak zmotywować leniwego pracownika?

Od razu po zauważeniu problemu należy zaprosić pracownika na rozmowę w cztery oczy. Rozmowa powinna być szczera, bez niedopowiedzeń, emocji i oskarżania. Warto podkreślać, że jesteśmy z pracownikiem po tej samej stronie i chcemy mu pomóc. Trzeba jasno wskazać, z czego dokładnie nie jesteśmy zadowoleni. Najlepiej argumentować na konkretnych przykładach. Być może nie zdaje on sobie nawet sprawy, że coś idzie nie tak. Następnie należy postawić jasne granice i znaleźć źródło problemu. Może jego wolniejsza praca wynika z problemów osobistych, stresu i potrzebny jest mu urlop, a być może zadania mu powierzone są dla niego za trudne i potrzebuje więcej czasu na ich realizację. Najważniejsze to omówić dogłębnie problem i znaleźć jego źródło. Po takiej rozmowie powinniśmy wybrać najskuteczniejszą metodę motywacji. Rozmowa sama w sobie będzie już dużym motywatorem dla pracownika – poczuje się ważny dla firmy, w której pracuje.

Zdjęcie główne: Nicola Barts/pexels.com

Tagi: , ,
Kamila Kuryło

prywatnie pasjonatka języków obcych, zawodowo programistka. Wierzy, że ciągły rozwój, poszerzanie swoich umiejętności oraz samodyscyplina to podstawy do odniesienia sukcesu. Zaprzyjaźniona z nowymi technologiami, które chętnie wdraża w obszary życia osobistego i zawodowego.

0 Komentarze

Zostaw komentarz