Jak powinna wyglądać struktura zespołu projektowego?
Zarządzanie

Jak powinna wyglądać struktura zespołu projektowego?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Umiejętna budowa idealnej struktury zespołu projektowego pozwala na skuteczną i efektywną pracę oraz zdobywanie cennych doświadczeń.

Dzięki temu możliwy jest rozwój umiejętności całej kadry pracowniczej, co docelowo prowadzi do jeszcze sprawniejszego tworzenia projektów i pracy nad nimi. Całe zadanie leży w kompetencjach menedżera, który musi dopasować cały team, wybierając jego członków w nieprzypadkowy sposób.

Jak dobierać członków do zespołu projektowego?

Każdy kierownik znający się na swoim fachu wie, że dobranie grupy osób mającej docelowo pracować w jednym zespole projektowym to nie lada wyzwanie. W pierwszej kolejności trzeba mieć świadomość, że taka selekcja przebiega zupełnie inaczej niż casting pracowników na samodzielne stanowiska. Dopasowanie poszczególnych osób powinno być spójne na dwóch poziomach:

  • formalnym, czyli bazującym na założeniach samego projektu. W tym miejscu szczególną uwagę należy zwrócić na doświadczenie i umiejętności poszczególnych pracowników, a następnie dobrać ich w taki sposób, aby się nawzajem uzupełniali, jednocześnie będąc na w miarę podobnym do siebie poziomie;
  • osobowym, czyli, jak sama nazwa wskazuje, zwracając uwagę na osobowość każdego z pracowników i zdolności komunikacyjne. Niezwykle istotne jest to, aby patrzeć na każdą z osób indywidualnie, a także jako przyszłego członka tworzonej grupy. Musi ona składać się z odpowiedniego połączenia różnych cech charakterów.

Rola kierownika w strukturze zespołu projektowego

Nawet najlepiej dobrana grupa nie będzie wystarczająco sprawna i skuteczna w swoim działaniu, jeżeli nie będzie posiadała nad sobą odpowiedniej osoby. Menedżer w zespole projektowym pełni najważniejszą funkcję. To on musi stale pilnować wyznaczonego celu i czuwać nad tym, aby każdy z członków szedł tą samą, określoną na początku, drogą. Na barkach kierownika spoczywa zarówno ciężar, jak i odpowiedzialność za to, żeby projekt spełniał wszystkie wymagania i wytyczne postawione przez klienta. Co ciekawe, nie każdy wie, że dobry team leader wcale nie musi znać się na temacie realizowanym przez zespół – równie dobrze może nie mieć o nim najmniejszej wiedzy. Wystarczy, że będzie miał doświadczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Jak zbudować dobry zespół projektowy?

Budowa zespołu projektowego, czyli pierwsze i najważniejsze zadanie menedżera, powinna rozpocząć się od ustalenia celu i upewnieniu się, że każdy z pracowników poprawnie zrozumiał postawione przed nim zadania. Najważniejsze jest to, aby w szczególności skupić się na integracji grupy, zwłaszcza w początkowej fazie jej powstania.

W międzyczasie bardzo dobrym rozwiązaniem jest określenie zasad i norm obowiązujących w teamie. Ważne jest, żeby grupa odpowiednio spoiła się w całość, tworząc relacje międzyosobowe. Dzięki temu łatwiej jest zminimalizować ryzyko rywalizacji oraz zwiększyć pewność siebie każdego w grupie. Kluczem do sukcesu jest przyjazna atmosfera, ponieważ tylko dzięki niej nawet nieśmiałe osoby będą mogły w pełni rozwinąć skrzydła, co przyczyni się do lepszych wyników w pracy.

Praca zespołu projektowego

Niezwykle ważnym zadaniem należącym do kierownika jest nie tylko kontrolowanie postępów w tworzonym projekcie, lecz także stała obserwacja relacji tworzących się w grupie. Głównie mowa tutaj o konfliktach, które potrafią dość radykalnie obniżyć wydajność. Ciągła analiza zespołu pomaga rozwiązywać wszelkie problemy u ich źródła, zanim doprowadzą do spadku jakości pracy.

Zdjęcia: fauxels/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Najlepsze oprogramowania dla grafików
Najlepsze oprogramowania dla grafików
Chcesz zacząć przygodę z grafiką komputerową? Na początek wybierz program graficzny. Poznaj najlepsze oprogramowania dla grafików.
Na czym wydrukować reklamę?
Na czym wydrukować reklamę?
Przeprowadzenie skutecznej kampanii marketingowej dla firmy to niełatwe zadanie. Podpowiadamy, gdzie warto umieścić swoją reklamę.
Jak zmotywować się i utrzymać regularność nauki na kursie języka angielskiego?
Jak zmotywować się i utrzymać regularność nauki na kursie języka angielskiego?
Motywacja i regularność w nauce języka angielskiego: Klucz do sukcesu i osiągnięcia celów.
Ostatnie wpisy