Książka przychodów i rozchodów – jak ją prowadzić?
Na start

Książka przychodów i rozchodów – jak ją prowadzić?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Ujmowanie operacji gospodarczych w prostszej formie może być dość wygodne. I w tym przypadku trzeba jednak dysponować odpowiednią wiedzą. Oto kilka podstaw, od których warto zacząć.

Książka przychodów i rozchodów – jak ją prowadzić? Kto musi założyć taki dokument i w jaki sposób to zrobić?

Czym jest książka przychodów i rozchodów?

Ten rodzaj uproszczonej ewidencji księgowej służy przede wszystkim do księgowania różnorodnych przychodów, zakupów podstawowych towarów i materiałów, wydatków związanych z wynagrodzeniami i prowadzeniem działalności gospodarczej lub prac badawczo-rozwojowych.

W jakiej sytuacji zakłada się i prowadzi książkę przychodów i rozchodów?

Możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji księgowej regulują stosowne przepisy prawa. Co do zasady prawo do tego mają:

  • osoby fizyczne czerpiące przychód z działalności pozarolniczej, które wybrały opodatkowanie na zasadach ogólnych lub podatku liniowego,
  • spółki jawne osób fizycznych,
  • spółki partnerskie osób fizycznych,
  • spółki cywilne osób fizycznych,
  • osoby, których przychody netto z działalności gospodarczej lub przychody spółki nie przekroczyły 2 milionów euro.

Księgę powinno się założyć na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub też wraz z 1 dniem prowadzenia działalności gospodarczej. Przechowuje się ją co do zasady w miejscu wykonywania działalności lub siedzibie firmy. Może też być przechowywana w siedzibie biura rachunkowego, które ją prowadzi.

Księga przychodów i rozchodów w wersji elektronicznej 

Księga przychodów i rozchodów może być również prowadzona elektronicznie. Wówczas na piśmie należy stworzyć szczegółową instrukcję prowadzenia księgi przy pomocy danego programu komputerowego. Konieczne jest też stosowanie programu, który umożliwia wgląd w treści i ich wydruk zgodnie ze wzorem. Dane muszą być przechowywane na nośnikach, które chronią je przed zniszczeniem i zniekształceniem.

Ewidencje, które trzeba prowadzić razem z księgą przychodów i rozchodów

Ustawodawca nakłada również na osobę korzystającą z ewidencji w postaci księgi przychodów i rozchodów obowiązek prowadzenia dodatkowych dokumentów. Będą to:

  • ewidencja środków trwałych oraz wartości materialnych i prawnych,
  • ewidencja sprzedaży (jeśli nie jest prowadzona ewidencja na kasie fiskalnej),
  • ewidencja przebiegu pojazdów,
  • ewidencja kupna i sprzedaży wartości dewizowych.

Co jeszcze warto wiedzieć o księdze przychodów i rozchodów?

Wymienione wcześniej informacje o księdze przychodów i rozchodów są jedynie podstawowymi wiadomościami, które nie wystarczą do samodzielnego prowadzenia ewidencji, ale dają pewien ogólny obraz tego zadania. Co jeszcze warto wiedzieć?

Wygląd księgi przychodów i rozchodów

Pomimo tego, że mowa jest tu o uproszczonej ewidencji księgowej, to sama jej struktura nie jest bardzo prosta dla osoby, która wcześniej nie miała do czynienia z takimi dokumentami. Warto podkreślić, że jej zawartość jest ściśle określona przez rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2019 r. Tworzy ją 17 kolumn, w które w odpowiednim porządku należy wpisywać dane podlegające ewidencjonowaniu. Wielu przydatnych informacji szczegółowych dostarczają w tym względzie strony rządowe – choćby portal Biznes.gov.pl

Zdjęcie główne: Karolina Grabowska/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Kasy fiskalne online – gdzie są obowiązkowe?
Kasy fiskalne online – gdzie są obowiązkowe?
Którzy przedsiębiorcy muszą zmienić swoją kasę fiskalną na kasę online? Znamy odpowiedź!
Na czym wydrukować reklamę?
Na czym wydrukować reklamę?
Przeprowadzenie skutecznej kampanii marketingowej dla firmy to niełatwe zadanie. Podpowiadamy, gdzie warto umieścić swoją reklamę.
Nowe trendy i wyzwania marketingu w dobie cyfrowej rewolucji
Nowe trendy i wyzwania marketingu w dobie cyfrowej rewolucji
W dobie szybkiego rozwoju technologicznego, marketing staje przed wieloma nowymi wyzwaniami. Reklama i promocja marki muszą dostosować się do potrzeb i oczekiwań konsumentów, którzy coraz chętniej korzystają z internetu i nowych technologii. W dalszej części artykułu omówimy najnowsze trendy i wyzwania w dziedzinie marketingu w dobie cyfrowej rewolucji.
Ostatnie wpisy