piątek, 22 października, 2021

Prawdziwą perłą w organizacji jest lider, którego umiejętności są na miarę oczekiwań zarówno przełożonych, jak i współpracowników. 

Chodzi nie tylko o umiejętność podejmowania trudnych decyzji, perspektywiczne myślenie, ale także zdolność do zapewnienia sprawnie funkcjonującej komunikacji w grupie. Jakie umiejętności najczęściej pojawiają się jako pożądane właśnie u lidera zespołu? Oto najważniejsze z nich.

Dlaczego umiejętności lidera są tak ważne? Siła przywódcy

Oczywiste jest dzisiaj to, że nie jest dobrym liderem osoba, która ciężar wszystkich ważnych zadań bierze na siebie, rządzi w sposób autorytarny i nie jest w stanie możliwie najlepiej wykorzystać charakterystyki swoich pracowników, a nadaje im niepasujące do nich role. Wciąż jednak powtarza się, że lider powinien być silny – co to właściwie znaczy?

Siła lidera

Siła przywództwa przejawia się obecnie przede wszystkim w umiejętnym wykorzystaniu umiejętności interpersonalnych, czyli właściwych kompetencji miękkich. Właśnie przez nie lider wpływa na pracę poszczególnych członków grupy. W swoich działaniach powinien być jednocześnie:

  • przywódcą podejmującym trudne decyzje,
  • koordynatorem pracy innych,
  • realizatorem dbającym o systematyczność pracy,
  • innowatorem ulepszającym pracę zespołu,
  • konstruktywnym krytykiem działań innych osób,
  • spoiwem zespołu wówczas, gdy pojawiają się tarcia pomiędzy jego członkami lub coś się nie powiedzie.

Poznaj najlepsze sposoby na UTRZYMANIE KONCENTRACJI W PRACY.

Jaki powinien być lider wobec współpracowników?

Po omówieniu bardzo ogólnych cech, które powinien mieć dobry lider zespołu, warto wyszczególnić katalog cech, za które mogą go cenić współpracownicy. Szczególnie ważne wydają się być:

  • szacunek dla ludzi – lekceważący stosunek do współpracowników, ale też klientów i innych ludzi ogólnie, z pewnością nie jest dobrą wizytówką lidera grupy. Stąd właśnie godne traktowanie innych osób otwiera listę zalet przywódcy;
  • umiejętność delegowania zadań – dobry lider nie jest od tego, by nad wszystkim czuwać samemu; taka osoba umie nie tylko funkcjonalnie dzielić obowiązki, ale też delegować je zgodnie z predyspozycjami innych członków zespołu;
  • łatwość w nawiązywaniu kontaktów – konieczne jest również to, by lider dobrze znał grupę i właśnie temu służą rozbudowane umiejętności komunikacyjne; przydadzą się też wtedy, gdy jakiś element współpracy szwankuje i trzeba przeprowadzić trudną rozmowę;
  • łatwość w komunikowaniu swojej wizji pracy – lider powinien w prosty sposób pokazać ją współpracownikom;
  • wiarygodność i szczerość – cechy te dają członkom zespołu pewność wsparcia ze strony lidera;
  • umiejętność doceniania współpracowników – czasem nawet słowo pochwały może bardzo wiele zdziałać;
  • posiadanie zaufania dla współpracowników – ta cecha lidera także cementuje zespół i pozwala rozwijać się jego poszczególnym członkom.

Co jeszcze premiuje do bycia dobrym liderem?

Niewątpliwie trzeba tu dodać, że bardzo istotne są:

  • charyzma – lider grupy nie może być mdły i nijaki. Ludzie niespecjalnie cenią sobie takie osoby na kierowniczych pozycjach. Zamiast wykonywania swojej pracy jakby „za karę”, powinien tryskać energią, będąc mocno związany z tym, co robi;
  • pewność siebie – przydatna zawsze wtedy, gdy organizuje się pracę innym, nie powinna być jednak ślepa – zawsze słuchamy innych;
  • chęć ciągłego rozwoju – lider to ktoś, kto wciąż chce się uczyć i wskazuje w ten sposób drogę innym.

Zdjęcie główne: Rebrand Cities/pexels.com

Tagi: , ,
Kamil Michaluk

Z zaciekawieniem przygląda się temu, jak dynamicznie w ciągu ostatnich miesięcy rozwija się branża e-commerce. Widzi w tym szansę zwłaszcza dla młodych i energicznych ludzi, którzy chętnie korzystają z nowinek technicznych. Sam bardzo ceni sobie pracę zdalną i niezależność. Chętnie dzieli się z innymi przemyśleniami i zdobytymi informacjami. Lubi naturę, zwierzęta i ciekawe rozmowy przy kawie.

0 Komentarze

Zostaw komentarz