Mikro, małe czy średnie przedsiębiorstwo – jak duża jest Twoja firma?
Zarządzanie

Mikro, małe czy średnie przedsiębiorstwo – jak duża jest Twoja firma?

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Przepisy unijne wprowadziły konieczność określania wielkości prowadzonych przedsiębiorstw. To właśnie Unia Europejska stawia na firmy z tak zwanego sektora MŚP, czyli mikro, małych i średnich. 

Według ustaleń UE to właśnie one najskuteczniej napędzają gospodarkę, dlatego istnieje tak duża liczba wszelkich programów wsparcia dla tych przedsiębiorstw. Należy wiedzieć, że nieprawidłowe określenie statusu firmy niesie za sobą wiele konsekwencji, dlatego warto umieć zrobić to prawidłowo.

Jak dzielą się przedsiębiorstwa?

O statusie firmy mogą decydować różne przesłanki. W pierwszej kolejności jest to jej stan zatrudnienia, czyli liczba osób, które tam pracują. W teorii może się to wydawać oczywiste, zwłaszcza w dobie ewidencji elektronicznej, ale warto pamiętać o kilku ważnych elementach.

Należy uwzględnić osoby pracujące nie tylko na umowie o pracę, lecz także na umowach zlecenia, o dzieło czy kontraktach. Natomiast osoby, które nie zaliczają się do tej ewidencji, to te na urlopach macierzyńskich, ojcowskich, rodzicielskich, wychowawczych oraz praktykanci. „Całościowo” liczy się wyłącznie osoby, które pracowały przez kompletny rok, natomiast te, które pracowały krócej bądź w niepełnym wymiarze, liczy się „ułamkowo”. Na drugim miejscu znajdują się finanse, czyli obrót netto lub suma bilansowa firmy. W grę wchodzi tu całkowity roczny przychód przedsiębiorstwa, po odjęciu VAT i reszty podatków. Natomiast za pomocą głównych aktywów można wyliczyć bilans roczny.

Relacje przedsiębiorstwa z innymi firmami

Określając status przedsiębiorstwa, należy spojrzeć jeszcze na relacje z innymi firmami – w przypadkach, kiedy istnieje ryzyko uznania firmy za partnerską. Przedsiębiorstwo niezależne to takie, które posiada poniżej 25% kapitału w innych firmach i na odwrót – inne firmy posiadają mniej niż 25% kapitału w nim. Jeżeli natomiast kapitał wynosi więcej niż te 25% – przedsiębiorstwo jest uznawane za partnerskie.

Definicje poszczególnych rodzajów przedsiębiorstw

Mikroprzedsiębiorstwa to najmniejsze firmy stanowiące najczęściej biznesy rodzinne czy jednoosobowe. Często mowa tu również o osobach samozatrudnionych. Skutecznie napędzają całą gospodarkę, dzięki temu, że jest ich bardzo dużo – specjalizują się w przeróżnych branżach. Aby zaznajomić się z dokładną definicją zarówno tej, jak i pozostałych charakterystyk, należy zapoznać się z Ustawą Prawo Przedsiębiorców.

Według jej treści mikroprzedsiębiorcą jest firma, która zatrudnia mniej niż 10 pracowników (oczywiście poza samym właścicielem), a jej roczny obrót lub suma bilansowa (za poprzedni rok obrotowy) nie przekracza 2 milionów euro. Biorąc pod uwagę małe działalności, warto wiedzieć, że cechuje je już pewna ugruntowana (często wieloletnim doświadczeniem) pozycja na rynku. Klienci darzą taką firmę zaufaniem. Często bywa również podwykonawcą dla większych przedsiębiorstw. Małe firmy zatrudniają mniej niż 50 pracowników, a ich obrót ze sprzedaży nie przekracza 10 milionów euro.

Co ze średnimi przedsiębiorstwami?

Biorąc pod uwagę warunki gospodarcze, które panują w Polsce, taka firma to już naprawdę duży biznes. Średnie przedsiębiorstwa zatrudniają mniej niż 250 pracowników, a ich roczny obrót ze sprzedaży jest niższy niż 50 milionów euro. Są to potężni pracodawcy, mają ogromny wpływ na regionalną sytuację ekonomiczną, działają prężnie na rynku eksportu, pozyskując zagranicznych kontrahentów.

Zdj. główne: Pixabay/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Firmowe prezenty jako forma reklamy
Firmowe prezenty jako forma reklamy
Upominki firmowe są niezwykle ważne w budowaniu relacji zarówno ze swoimi kontrahentami oraz współpracownikami, jak i klientami indywidualnym. Podpowiadamy więc, jakie prezenty najlepiej wybrać.
Jak poprawić widoczność strony z elektroniką dzięki technikom seo
Jak poprawić widoczność strony z elektroniką dzięki technikom seo
Poznaj skuteczne strategie i techniki SEO, dzięki którym Twoja strona z elektroniką zdobędzie lepszą widoczność w wynikach wyszukiwania. Zwiększ ruch na stronie i podnieś swoje przychody.
Co powinna zawierać nazwa firmy?
Co powinna zawierać nazwa firmy?
Jakie elementy powinna zawierać nazwa firmy? Tego dowiesz się z naszego artykułu.
Ostatnie wpisy