Obecnie już nie tylko firma wybiera pracownika, ale także pracownik aktywnie decyduje, u kogo chce pracować. Trend ten spowodował potrzebę zastosowania metod marketingowych w działaniach HR.
Promocja marki pracodawcy, budowanie lejków marketingowych, automatyzacja procesów rekrutacji, analityka HR – wszystko to powinno być wykorzystywane przez firmy, które chcą aktywnie konkurować na rynku pracy i zdobywać najlepszych specjalistów. W walce o utalentowaną kadrę istotne jest narzędzie takie jak Employee Journey Map. Jaka jest jego istota i jak prawidłowo zastosować je w praktyce? Aby to zrozumieć, zaczniemy od podstawowych pojęć.
Candidate experience, czyli doświadczenie kandydata wyniesione z interakcji z firmą od momentu, w którym zobaczył wakat, do końca okresu próbnego. Analogicznie employee experience to doświadczenie pracownika od początku jego kontaktów z firmą do zakończenia współpracy (zwolnienia, przejścia na emeryturę itd.) i ewentualnego powrotu. Oznacza to, że candidate experience jest pierwszym etapem employee experience.
Doświadczenie pracownika to wynik relacji, które firma buduje z nim na każdym z 5 etapów jego ścieżki zawodowej: przyciąganie, rekrutacja, adaptacja, utrzymanie i rozwój kariery, odejście.
Employee Journey Map to narzędzie, które pomaga analizować te doświadczenia i identyfikować problematyczne czynniki. Dzięki temu firma jest w stanie poprawić efektywność w przyciąganiu i utrzymywaniu pracowników. Mapy mogą być naprawdę różne – istnieje nawet wirtualne muzeum, w którym zostały zebrane najciekawsze warianty – zarówno z wizualnego, jak i koncepcyjnego punktu widzenia. Warto tam zajrzeć, żeby przekonać się, że nie ma jednej idealnej mapy podróży pracownika.
Aby ułatwić sobie zadanie, podziel ścieżkę pracownika na etapy:
Teraz na każdym etapie zaznacz kluczowe punkty interakcji, zarówno te mocne, jak i te słabe. Pomyśl też, jakie w każdym z tych momentów mogą być oczekiwania, potrzeby i cele pracownika. Dla dokładniejszej analizy warto przeprowadzić ankiety lub rozmowy wśród pracowników i zapytać ich o interesujące Cię kwestie. Następnie zacznij myśleć o krokach, które możesz podjąć, by poprawić słabe punkty.
Podczas analizy każdego etapu możesz skorzystać z pomocniczych pytań:
Ścieżka każdego pracownika będzie inna w zależności od jego wieku, płci, pochodzenia, wykształcenia, zajmowanego stanowiska, stażu pracy itd. Dlatego podobnie jak w marketingu tworzy się grupy docelowe, tak w tym wypadku warto stworzyć profil persony. Jej cechy to m.in.:
Im więcej konkretów, tym lepiej. Persony pomogą Ci zrozumieć ogólną mechanikę interakcji i wskazać powtarzalność niektórych zachowań. Zacznij od analizy swoich pracowników, by stworzyć kilka typów kluczowych dla Twojej firmy.
Mapa przede wszystkim pozwala przeanalizować wszystkie etapy interakcji pracownika z firmą i zrozumieć, które aspekty są pozytywne, a które negatywne. Takie podejście pomaga budować wizerunek pracodawcy i lepiej pozyskiwać utalentowanych pracowników, a także przyciągać tych pasywnych.
Jest to też doskonały sposób na wejście w buty pracowników – potencjalnych, aktualnych i byłych – i zrozumienie ich potrzeb oraz oczekiwań. Dzięki temu można usprawnić zarządzanie zespołem w firmie, metody motywacji pracowników, a także sposoby komunikacji.
Mapa może pomóc wykryć takie problemy jak:
Employee Journey Map to narzędzie, które pomaga znaleźć wąskie gardła w komunikacji przedstawicieli firmy z kandydatami i pracownikami, wyeliminować negatywne i nieefektywne punkty oraz pozytywnie wpłynąć na wizerunek marki.
Zdj. główne: Kaleidico/unsplash.com