wtorek, 6 grudnia, 2022

Na sklepowych półkach coraz częściej zamiast klasycznych foliowych opakowań widzimy papierowe torby z dopiskiem „eko”. Czy wprowadzanie ekologicznych rozwiązań to krok w stronę ochrony środowiska?

Ekomarketing – czym jest i skąd się wziął?

Produkty z dopiskiem „eko” coraz częściej wołają do konsumentów ze sklepowych półek i pomimo tego, że są one zazwyczaj droższe niż standardowe opcje – to jesteśmy w stanie zapłacić tę cenę. Decydujemy się na zakup ekologicznych produktów z powodu chęci dbania o planetę, redukcji użycia plastiku lub zwyczajnie ulegając modzie na bycie ekologicznym. Od kilku lat zaobserwować można bowiem rosnący trend, polegający na promowaniu rozwiązań oraz produktów ekologicznych i potępienie działań związanych z nadmiernym konsumpcjonizmem i użyciem plastiku.

Ekomarketing to odpowiedź rynku na istniejący trend bycia eko. Jest to strategia marketingowa polegająca na promowaniu ochrony środowiska. Marki prowadzące taki sposób komunikacji starają się, aby na każdym etapie wytwarzania danego produktu być jak najbardziej przyjaznymi dla środowiska. Firmy stosujące ekomarketing dbają, by tworzone przez nich produkty składały się z naturalnych materiałów bądź składników, a opakowania pochodziły z recyklingu. 

Ekomarketing to jednak nie tylko recykling oraz naturalne materiały i zoptymalizowana produkcja. To także promowanie ekologicznych rozwiązań oraz edukowanie w tym zakresie szerokiego grona odbiorców. 

Czy ekomarketing to tylko chwilowy trend? A może chęć realnej zmiany?

Z roku na rok świadomość społeczeństwa dotycząca potrzeby dbania o planetę, redukcji emisji CO2 oraz szkodliwości plastiku jest coraz większa. Dzięki temu konsumenci chętniej sięgają po produkty i usługi przyjazne dla środowiska. Rosnące zainteresowanie ekologią widoczne jest nie tylko wśród konsumentów, lecz także wśród sprzedawców i usługodawców. Coraz bardziej powszechne stają się sklepy oferujące wyłącznie naturalne kosmetyki czy żywność bio, a popularne sieciówki odzieżowe szczycą się kolejnymi kolekcjami ubrań mającymi być bardziej eko. Czy jednak owa moda na ekologiczność jest wyłącznie zabiegiem korzystnym marketingowo? A co za tym idzie: czy ekomarkieting zostanie z nami na dłużej, czy też przeminie wraz z kolejnym trendem?

Ekomarkieting to nie tylko działanie promocyjne, ale także zmiana produkcji, opakowań i całej komunikacji marketingowej na bardziej przyjazną środowisku. Gdy więc firma decyduje się na podjęcie tak znaczących kroków, można zakładać, że owe zmiany nie są kierowane wyłącznie chęcią poprawienia wizerunku marki, a faktycznym pragnieniem bycia bardziej ekologicznym. Wiele firm jednak stosuje strategię marketingową opierającą się na promowaniu ekologii, choć faktycznie z dbaniem o planetę nie ma ona nic wspólnego. Mowa tutaj o greenwashingu.

Karolina Grabowska/pexels.com

Greenwashing – czym się różni od ekomarketingu?

Greenwashing jest to ogół działań marketingowych, których celem jest przedstawienie firmy i jej produktów jako ekologicznych. Firma kreuje wówczas swoje produkt bądź usługi jako przyjazne środowisku, choć w rzeczywistości nie podjęła niemal żadnych działań proekologicznych. Działanie to nie ma na celu faktycznego dbania o środowisko naturalne, a jedynie chęć pozyskania większych dochodów i poprawienia wizerunku firmy. Można więc powiedzieć, że greenwashing to celowe oszukiwanie konsumentów nie tylko kosztem ich zaufania i pieniędzy, lecz także dobra planety.

Zdj.głóne: Akil Mazumder/pexels.com

Tagi: , ,
Marcin Kusz

Copywriter i dziennikarz technologiczny z wieloletnim doświadczeniem. Pisał dla takich portali, jak Komputer Świat, PCLab, Tabletowo czy SpeedTest. Fan dobrego sprzętu audio. Po godzinach gra w symulacje i ogląda filmy sensacyjne.

0 Komentarze

Zostaw komentarz