4 rzeczy, które warto wiedzieć o marketingu automation
Marketing i reklama

4 rzeczy, które warto wiedzieć o marketingu automation

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Mimo że dla większości osób marketing automation wciąż pozostaje pojęciem nieznanym, faktem jest, że z roku na rok wzrasta liczba firm korzystająca z jego rozwiązań.

Według specjalistów jest to doskonały sposób na nowoczesne rozwijanie biznesu, a przy okazji osiągania ustalonych wcześniej celów. Czym tak właściwie jest marketing automation i jak spożytkować go w prowadzeniu własnej działalności?

Co kryje się pod pojęciem marketing automation?

Marketing automation to nic innego, jak automatyzacja marketingu. W praktyce oznacza zastępowanie wszelkich działań (możliwych do zastąpienia) wykonywanych przez ludzi narzędziami, które zostały wcześniej poddane odpowiedniej konfiguracji. Współczesny rynek oferuje masę rozwiązań obejmujących głównie sfery marketingu, wsparcia klienta, jak i samej sprzedaży. Ich podstawowym celem jest zaoszczędzenie czasu i pieniędzy, dzięki zrezygnowaniu z konieczności wykonywania rutynowych czynności przez pracowników. 

Może to być np. rozsyłanie maili o stałych formułkach, np. tych z promocjami czy otrzymywanych zaraz po założeniu konta na stronie. Idealnym przykładem marketingu zautomatyzowanego są np. wirtualne czaty z robotem, który potrafi udzielić odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania. Oczywiście, te proste działania to niejedyne jego funkcje.

Systemy marketing automation

Warto wiedzieć, że systemy służące do obsługi marketingu automatycznego mogą być o wiele bardziej rozwinięte. Pomagają tworzyć niezwykle przydatne bazy danych dotyczących klientów. Taki proces rozpoczyna się od wysyłki komunikatów przekonujących do założenia konta bądź zapisania się do newslettera. Wszelkie działania tego typu mają za zadanie śledzić każdy krok wykonywany przez potencjalnych klientów, co pozwala poznawać ich preferencje. Dzięki temu w następnej kolejności można już delikatnie podsuwać im gotowe, najlepiej dopasowane dla nich rozwiązania.

Ważne w tym wszystkim jest to, aby działania podejmowane przez system nie były w odczuciu nachalne, co mogłoby skutecznie zrazić konsumenta. W końcu nie od dziś wiadomo, że w pierwszej kolejności należy skupić się na jakości, a nie na ilości. W takim wypadku warto zadbać chociażby o treść, stan wizualny i częstotliwość przesyłanych komunikatów.

Funkcja odzyskiwania porzuconego koszyka

Aby ocenić sens działania tej funkcji, warto przypomnieć sobie, jak często zdarzały się sytuacje, kiedy po dodaniu rzeczy do wirtualnego koszyka porzucało się go z jakichś przyczyn. Mogła to być zwyczajna chęć głębszego przemyślenia zakupów, sprawdzenie oferty w konkurencyjnym sklepie, bądź po prostu chwilowe odwrócenie uwagi innymi, ważniejszymi sprawami.

Aby upewnić się, że klient nie zapomni o tym, że chciał coś kupić, a także, żeby go dodatkowo do tego zachęcić, warto mu o tym dyskretnie przypomnieć. Może to być np. zwykły mail z dołączonym kodem rabatowym czy darmową wysyłką.

Dlaczego warto postawić na marketing automation?

Po pierwsze dlatego, że pozwala osiągnąć niesamowite rezultaty (te natychmiastowe, jak i długoterminowe) niskim kosztem i wysiłkiem. Po drugie, umożliwia tworzenie bazy klientów idealnie dopasowanych do pierwotnych założeń firmy. Po trzecie, dzięki niemu można dokonać łatwej analizy skuteczności podejmowanych działań i wpływu, jaki wywierają na klientów. Po czwarte pełni funkcję wielokanałowego rozwiązania, które jest w stanie dotrzeć zarówno do platform online, jak i tych prowadzonych z dala od internetu. A to wszystko w tak intuicyjny sposób!

Zdj. główne: Dominika Roseclay/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*