Jak powinna wyglądać struktura zespołu projektowego?
Zarządzanie

Jak powinna wyglądać struktura zespołu projektowego?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Umiejętna budowa idealnej struktury zespołu projektowego pozwala na skuteczną i efektywną pracę oraz zdobywanie cennych doświadczeń.

Dzięki temu możliwy jest rozwój umiejętności całej kadry pracowniczej, co docelowo prowadzi do jeszcze sprawniejszego tworzenia projektów i pracy nad nimi. Całe zadanie leży w kompetencjach menedżera, który musi dopasować cały team, wybierając jego członków w nieprzypadkowy sposób.

Jak dobierać członków do zespołu projektowego?

Każdy kierownik znający się na swoim fachu wie, że dobranie grupy osób mającej docelowo pracować w jednym zespole projektowym to nie lada wyzwanie. W pierwszej kolejności trzeba mieć świadomość, że taka selekcja przebiega zupełnie inaczej niż casting pracowników na samodzielne stanowiska. Dopasowanie poszczególnych osób powinno być spójne na dwóch poziomach:

  • formalnym, czyli bazującym na założeniach samego projektu. W tym miejscu szczególną uwagę należy zwrócić na doświadczenie i umiejętności poszczególnych pracowników, a następnie dobrać ich w taki sposób, aby się nawzajem uzupełniali, jednocześnie będąc na w miarę podobnym do siebie poziomie;
  • osobowym, czyli, jak sama nazwa wskazuje, zwracając uwagę na osobowość każdego z pracowników i zdolności komunikacyjne. Niezwykle istotne jest to, aby patrzeć na każdą z osób indywidualnie, a także jako przyszłego członka tworzonej grupy. Musi ona składać się z odpowiedniego połączenia różnych cech charakterów.

Rola kierownika w strukturze zespołu projektowego

Nawet najlepiej dobrana grupa nie będzie wystarczająco sprawna i skuteczna w swoim działaniu, jeżeli nie będzie posiadała nad sobą odpowiedniej osoby. Menedżer w zespole projektowym pełni najważniejszą funkcję. To on musi stale pilnować wyznaczonego celu i czuwać nad tym, aby każdy z członków szedł tą samą, określoną na początku, drogą. Na barkach kierownika spoczywa zarówno ciężar, jak i odpowiedzialność za to, żeby projekt spełniał wszystkie wymagania i wytyczne postawione przez klienta. Co ciekawe, nie każdy wie, że dobry team leader wcale nie musi znać się na temacie realizowanym przez zespół – równie dobrze może nie mieć o nim najmniejszej wiedzy. Wystarczy, że będzie miał doświadczenie w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Jak zbudować dobry zespół projektowy?

Budowa zespołu projektowego, czyli pierwsze i najważniejsze zadanie menedżera, powinna rozpocząć się od ustalenia celu i upewnieniu się, że każdy z pracowników poprawnie zrozumiał postawione przed nim zadania. Najważniejsze jest to, aby w szczególności skupić się na integracji grupy, zwłaszcza w początkowej fazie jej powstania.

W międzyczasie bardzo dobrym rozwiązaniem jest określenie zasad i norm obowiązujących w teamie. Ważne jest, żeby grupa odpowiednio spoiła się w całość, tworząc relacje międzyosobowe. Dzięki temu łatwiej jest zminimalizować ryzyko rywalizacji oraz zwiększyć pewność siebie każdego w grupie. Kluczem do sukcesu jest przyjazna atmosfera, ponieważ tylko dzięki niej nawet nieśmiałe osoby będą mogły w pełni rozwinąć skrzydła, co przyczyni się do lepszych wyników w pracy.

Praca zespołu projektowego

Niezwykle ważnym zadaniem należącym do kierownika jest nie tylko kontrolowanie postępów w tworzonym projekcie, lecz także stała obserwacja relacji tworzących się w grupie. Głównie mowa tutaj o konfliktach, które potrafią dość radykalnie obniżyć wydajność. Ciągła analiza zespołu pomaga rozwiązywać wszelkie problemy u ich źródła, zanim doprowadzą do spadku jakości pracy.

Zdjęcia: fauxels/pexels.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Rekomendowane
Najważniejsze elementy strategii promocji –  jakie?
Najważniejsze elementy strategii promocji – jakie?
Promocja jest jednym z kluczowych elementów w strategii marketingowej każdej firmy. Ma na celu zwiększenie świadomości marki, przyciągnięcie nowych klientów, a także zwiększenie sprzedaży. Istnieją różne metody promocji, które mogą być wykorzystane w strategii marketingowej. W tym artykule omówimy najważniejsze elementy strategii promocji.
Nadruk na odzieży – kiedy warto go zrobić?
Nadruk na odzieży – kiedy warto go zrobić?
Nadruk lub haft na odzieży – kiedy warto, jak się do tego zabrać, co możesz dzięki niemu osiągnąć? Sprawdź już dziś i skutecznie zainwestuj w promocję swojej firmy albo obdaruj bliską osobę spersonalizowanym prezentem!
Jak ekologiczne osłony przeciwsłoneczne mogą pomóc w produkcji czystej energii?
Jak ekologiczne osłony przeciwsłoneczne mogą pomóc w produkcji czystej energii?
Odkryj zalety ekologicznych osłon przeciwsłonecznych i ich udziału w tworzeniu czystej energii. Dowiedz się jak wykorzystać moc słońca na swoją korzyść.
Ostatnie wpisy